onsdag 12 december 2012

Varför bränner man bilar?


Jag sitter vid köksbordet och lyssnar på Metallicas Sad But True på Spotify! Äntligen har Metallica och Sean Parker* slutit fred (*Sean Parker, mannen bakom Napster och som numera jobbat åt Spotify. Han hjälpte även Mark Zuckerberg med Facebook). Sean Parker har ett ganska imponerande CV. Att bränna bilar är inte bra för ens CV.

Fålhagen har varit en arbetarkvarter där huspriserna blivit allt högre och stadsdelen har blivit ett område för Alliansväljare. Detta trots att Hjalmar Brantinggatan korsar rakt genom Fålhagen och Vaksala torg har varit den självklara samlingsplatsen för arbetarrörelsen. Det är inte sällan man får höra att bilbränder och sånt hör ett socialt utsatt område till. Hur var det i Fålhagen förr i tiden? Hände det massa knas eller var det lugnt? Jag följer Aftonbladets serie om tidningens besök i olika socialt utsatt och invandrartäta områden och kom att tänka på hur det var i Fålhagen förr i tiden. Är det någon som vet? 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom Fålhagen sedan urminnes tider befolkats av människor så har det varit lugnt. Arbetare förvisso, men av människotyp. Därför har det inte heller brunnit några bilar här. Det är väl bara vänta till kommunen köper på sig lite bostadsrätter i trakterna och fyller dessa med allsköns patrask så kan det bli lite mer spännande med bilbränder i Fålhagen också :)

Juuso sa...

Jag tror inte att kommunen köper bostadsrätter i Fålhagen för det skulle bli ett nytt miljonprojekt. För dyrt helt enkelt. Jag glömde en viktig faktor när jag skrev inlägget: Att på 50- och 60-talet så fanns det massor med jobb åt arbetare. Att ha ett arbete att gå till minskar förstörelse. Eller så är det bara min förenklade vision om en möjlig lösning. Tyvärr så verkar det svårt att skapa jobb åt ungdomar. Och det har jag ingen lösning på. Men frågan: Har det hänt några tokigheter i Fålhagen förr i tiden?

Skicka en kommentar