onsdag 19 december 2012

Snöröjning i Fålhagen - reflektioner och önskemål

Fålhagen är jättevackert på vintern. Snön gör de färgglada husen i Fålhagen ännu vackare. Vi bloggare börjar vår fjärde vinter här i Fålhagen. Ibland blir det lite för mycket snö även om kaninen gillar att hoppa i snön på balkongen men annars kan det bli problem. Jag är realist och egentligen så är jag relativt nöjd med snöröjningen i Fålhagen. I det stora hela i alla fall men det beror nog på att jag gillar snön. Det finns dock några saker som behöver utvecklas och samordnas. Egentligen så hänger det ihop med samhällsfunktionerna runtomkring. Låt mig förklara lite.

Den 5 december blev det snökaos i Uppsala och alla bussturer ställdes in. Min snälla flickvän kom och hämtade mig från jobbet trots att det innebar en bilresa på 5 mil i kaoset. Och sedan samma resa tillbaka. Hon lyckades ta bilen ut från Fålhagen trots att det hade snöat mycket redan när hon startade. Det gick att ta sig hem också. Att stänga all busstrafik är inte en optimal lösning eftersom vi som pendlar vill komma hem på kvällen. Det betyder att de flesta löser det genom ordna bilskjuts och vad händer nästa gång det snöar mycket? Då tar alla bilen redan på morgonen. Jag har som princip att inte övernatta på arbetsplatsen eftersom jag uppskattar fritiden alldeles för mycket.Nu tillbaka till Fålhagen.

Morgonen efter var det dags att åka till jobbet och eftersom det var osäkert huruvida några UL-bussar skulle gå, vilka turer och dessutom var man lite orolig över att bussarna skulle sluta gå  som dagen innan så ville jag ta bilen till jobbet.  Snöröjningen var för bra och osamordnad. Jag har skrivit om det tidigare men problemet var följande: Fastighetsskötare hade plogat trottoaren och kommunen gatan. Det hade bildats två snövallar mellan min parkeringsruta och gatan. Det är inte kul att börja morgonen så. Jag har skrivit till kommunen om detta. Jag gillar deras snöröjningssnabbhet men jag önskar att man samordnar det hela så att det går att komma ut till gatan utan hjälp från grannarna. Om man inte kan ta sig till jobbet med buss och inte kommer ut till gatan för att ta sig till jobbet med bil så är det lite knepigt. Jag vill inte ringa till chefen att jag inte kan komma till jobbet eftersom jag är insnöad av snöröjarna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar