fredag 28 december 2012

Julläsning - några tips


Det blir alltid lite bråttom med julklappar. Konstigt att det ska bli så. Undrar vad utomjordingarna skulle tänka om oss, om de skulle observera oss i några dagar före jul. Att observera andra gör även geten i Mo Yans bok som har den lockande titeln Life and Death Are Wearing Me Out. Jag har en liten tradition att alltid försöka äta mycket choklad, njuta av värmen i lägenheten och hinna läsa en lite tyngre bok för det är svårt att orka med riktigt tunga böcker när man jobbar. Jag har inte kommit så långt i boken än men återkommer om den verkar intressant. Vad har nu detta inlägg med Fålhagen att göra? Ja, det är lite svårt att motivera kanske, men någonstans hoppas jag på att vi alla kan njuta av julen i Fålhagen. Och kanske är det så att gårdsharen är en återuppstådd typ som undrar vad vi håller på med. Det är väl så här på i juletider som man ska tänka på livet före och efter nuet. Även i Fålhagen.

Min syster gav mig en julklapp som gjorde att Mo Yan flyttades lite längre ner i läskön men jag är helt övertygad om att han förstår mig. Det är sånt som händer i systemen. Jo, min syster gav mig Sofi Oksanens senaste bok (vet inte om den kommit ut på svenska). Jag tycker att Oksanen bör få Nobels litteraturpris i framtiden för utmärkt arbete med att lyfta fram ett lands komplicerade historia och hur människor påverkas av sånt. Har du inte läst Sofi Oksanens Utresning så bör du göra det. Den finns på svenska.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar