söndag 10 juli 2011

Leche i Fålhagen del 7















Lyftkranen bakom detta fina lechehus tyder på att staden fortsätter att utvecklas. Det är jättekul men det byggs tyvärr inte lika snygga hus som förr. Lechehuset på Norrtäljegatan och det här huset på Frodegatan 3 eller Salagatan 39 är två av mina favoritlechehus här i Fålhagen. Egentligen tycker jag att det här huset känns lite äldre än dem som jag skrivit om tidigare och jag tvivlade ett tag att detta inte var ett lechehus eftersom man har någon form av upphöjning i mitten så som några av de andra icke lechehusen i Fålhagen närmast järnvägen.




















Visst, man kan tvivla huruvida detta är ett lechehus men sedan ser man ingången och efter så går det inte att tvivla. Vi har lechetecken här: en mäktig ingång med ett konstigt litet fönster ovanför, sedan EN balkong precis ovanför ingången och så någonting häftigt: en lecheroll som fönster! Supercoolt!

4 kommentarer:

Scribo sa...

Huset på Salagatan ser verkligen medeltida ut trots att det är byggt 1925. Jag har också det som favorit tillsammans med det vita på Frodegatan mittemot som du skrev om tidigare. /Scribo

Anonym sa...

Är huset på Salagatan 39 verkligen ett Lechehus? eller är det Simon Lindsjö ? MVH Anna

Juuso sa...

Hej!
Enligt kartan i boken Gunnar Leche stadsarkitekt (en underbar bok) så är Salagatan 39 ett lechehus.

Jag googlade lite om Lindsjö hade några hus i närheten och Salagatan 34-36 är Lindsjö "skyldig" till.

Tack för frågan! Det är kul när man får frågor :).

Juuso

Juuso sa...

Länken till intressant information:
http://www.brfymer.se/historia/vaksalastaden

Skicka en kommentar