fredag 1 juli 2011

Leche i Fålhagen del 1




















Välkommen till den första delen av vad jag valt att kalla för en lechepromenad i Fålhagen. Jag hoppas kunna informera korrekt om husen som Gunnar Leche ritat här i Fålhagen. Ett lechehus om dagen blir sedan en en lechepromenad. Man måste ha ett sommartema :). Det är lika bra att börja med Vaksalaskolan som utan tvekan måste ha väckt beundran när den byggdes i en stadsdel som mesta dels bestod av arbetarbarn. Enligt boken Gunnar Leche stadsarkitekt så ville Leche ge arbetarstadsdelen det bästa, eller åtminstone inte låta ambitionsnivån sjunka bara för att det handlade om arbetarbarn. Det tycker jag är rätt tänkt. Tyvärr så är många av dagens skolbyggnader alldeles hemska och gråa. Det är nog tur att man byggde huset innan funktionalismen tog över.

Jag är jättenöjd med att vi i Fålhagen har en av de finaste skolorna i Uppsala. Jag tror att min personliga fascination för Vaksalaskolan beror till stor del på den gröna färgen och kolonnerna som gör skolan till en byggnad som signalerar status. Jag vet inte, men det är någonting mäktigt med den här byggnaden. Kanske är det facklorna ovanför kolonnerna som säger "kunskapsgnistan" tänds här.




















Jag har inte sett den här lilla detaljen förran jag tog en liten lechepromenad. Det är så fascinerande att trots att man sett ett hus hur många gånger som helst så hittar man alltid nya detaljer att bli fascinerad över. Vaksalaskolan är bra mäktig i sin storhet och grön färg men det är detaljerna som kolonnerna och "burspråket" som gör det lilla extra. Nu har vi börjat sommarens lechevandring. Imorgon ska vi titta på ett annat hus. Välkommen åter.

Just det, vill ni läsa mer om Vaksalaskolan så kan jag rekommendera Länsstyrelsens hemsida:
http://old.c.lst.se/templates/Page.aspx?id=775

0 kommentarer:

Skicka en kommentar